Dieta owocowo – warzywna. Oczyść organizm i schudnij, jedząc owoce i warzywa

0
1790
Warzywa na talerzu
Warzywa na talerzu

Dieta owocowo – warzywna, którą można przeprowadzić niezależnie od pory roku, pomoże nam oczyścić organizm.

Dzięki niej pozbędziemy się paskudztw, które nas atakują, a jako “produkt uboczny” poprawimy nieco sylwetkę.

talerz warzy i owoców
Talerz dopuszczalnych rozmaitości na diecie

Jedząc – określone, a jakie wymieniam ⇒ Tutaj, warzywa i owoce, oczyścimy organizm z toksyn i złogów, poprawi się nasz stan skóry, a dzięki lepszej gospodarce wodnej w organizmie zmniejszeniu ulegnie także cellulit.

Dieta, w której dopuszczalna ilość jedzenia oscyluje wokół 800 kalorii, jest właściwie postem leczniczym, w którym włącza się proces odżywiania wewnętrznego (samoleczenia).

Klika lat tamu po raz pierwszy zetknęłam się z tą dietą na jednym z turnusów prowadzonych przez ośrodek pod patronatem dr Dąbrowskiej. To był co prawda krótki, bo zaledwie tygodniowy epizod ( tydzień w ośrodku plus tydzień w domu), ale wiosną tamtego roku zdecydowałam się na 6 tygodniową dietę.

Celowo użyłam słowa “zdecydowałam ” się, bowiem naprawdę nie jest łatwo normalnie funkcjonować, będąc jednocześnie na diecie. Przede wszystkim dużo czasu zajmuje robienie zakupów i przygotowanie posiłków. W miarę urozmaiconych, aby – pomimo skromności dostępnych produktów – stworzyć jakieś rozsądne menu.

Zanim rozpoczęłam ten swoisty post, nie tylko “przekopałam” mnóstwo stron z informacjami, ale i skontaktowałam się z dietetykami, znającymi i stosującymi tę metodę. A będąc w ośrodku, miałam sposobność rozmowy z twórczynią diety, dr Dąbrowską.

Następnie przygotowałam sobie jadłospis, który bardzo mi pomógł w robieniu zakupów i planowaniu posiłków. Zdarzało mi się oczywiście zmienić kolejność posiłków w danym dniu, ale generalnie trzymałam się ustalonego planu.

Dzięki temu było mi łatwiej, niż gdy pierwszy raz zastosowałam dietę tylko przez tydzień. Bez planu, bez ładu. Nudne jedzenie, skutkowało zniechęceniem.

I co jeszcze bardzo ważne, przed zastosowaniem diety. Trzeba na pewno wiedzieć, że chce się to zrobić! Szczególnie, że wokół będzie wiele pokus. Ale jeśli mamy silne postanowienie, damy radę!

W czasie mojej 6 tygodniowej diety nie tylko chodziłam do restauracji, byłam na weekendzie w normalnym hotelu, ale i … bawiłam się na balu. W restauracji zawsze coś mi przygotowano według moich potrzeb, a oprócz tego zawsze miałam “małe co nieco” w zanadrzu.

1. Jak to działa gdy dostarczamy organizmowi około 600 – 800 kalorii dzienne.

Krótko mówiąc dajemy organizmowi za mało substancji odżywczych – de facto stosujemy głodówkę – i tym samym zmuszamy go do uruchomienia zastępczego odżywiania wewnętrznego.

I oto właśnie chodzi. Możesz być spokojna – organizm nie pozwoli się skrzywdzić, tylko rozpocznie alternatywne – wspomagające naszą warzywną dietę – odżywianie ( tzw. odżywianie wewnętrzne).

I to jest dla Ciebie niezwykle ważne, bo zaczyna od „karmienia się” złogami zalegającymi nieraz latami, zwyrodniałymi i niepotrzebnymi dla organizmu komórkami, tłuszczem, wydala zalegającą w tkankach wodę. Dzięki czemu organizm oczyszcza się i odmładza. Ty czujesz się bardziej lekka, mniej zmęczona, a Twój organizm jest oczyszczony, a nawet wyleczony z niektórych chorób.

2. Wskazania do stosowania diety, to między innymi:

  • nadwaga
  • nadciśnienie
  • cukrzyca
  • miażdżyca
  • wysoki cholesterol
  • choroby przewodu pokarmowego
  • zaparcia
  • alergie
  • łuszczyca
  • kamica nerkowa
  • stłuszczenie wątroby

Osoby, które zażywają leki ( nasercowe, insulinę i inne) muszą być pod kontrolą lekarza!

3. Jakie są przeciwwskazania ?

  • niedoczynność i nadczynność tarczycy (dieta możliwa po konsultacji z lekarzem)
  • zaawansowane choroby nowotworowe
  • zaawansowana niewydolność serca, nerek, wątroby
  • wyniszczenie organizmu
  • depresja
  • ciąża i okres karmienia
  • dzieci
  • młodzież przed okresem dojrzewania

4. Jak długo można ją stosować?

Kurację możemy stosować w okresie od 1 do 6 tygodni maksymalnie w jednym ciągu.

Z tym,  że o ile przez  krótki okres możemy stosować ją sami, to decydując się na dietę na przykład sześcio – tygodniową powinniśmy skonsultować się z lekarzem i monitorować badaniami.

5. Jakich efektów można się spodziewać?

Początek diety, czyli pierwsze kilka dni, mogą spowodować gorsze samopoczucie. Dzieje się tak dlatego, że organizm zaczyna inaczej pracować, zaczyna się spalanie „złych rzeczy”, które zalegają w tkankach, a tym samym do krwi uwalniają się toksyny. Możesz czuć się osłabiona, mieć ból głowy, uczucie głodu.

Oczywiście, objawy będą tym silniejsze, im bardziej zanieczyszczony masz organizm. Niektórzy lekarze stosujący tę metodą, zalecają robienie  – w początkowym okresie diety i przy silnych bólach głowy –  lewatywy, aby pomóc jelitom szybciej wyrzucić toksyny.

Jeśli pokonasz te trudności i wytrwasz przez pierwsze 3 – 5 dni, to później już będzie tylko lepiej. Coraz mniej będziesz czuła się głodna, zniknie ochota na słodkie produkty  i podjadanie. Zobaczysz, że niejednokrotnie produkty, które do tej pory lubiłaś, jak na przykład wędliny, sery w ogóle nie będą cię „przyciągały”.

Może także zdarzyć się, że (szczególnie u osób, które mają wrzody żołądka lub tzw. słaby żołądek) w pierwszych dniach diety źle będą tolerowały surówki – wtedy dobrze jest wspomóc kurację sokami (rozcieńczonymi wodą ): 2 – 3 szklanki dziennie przez 3 dni. A oprócz tego pić herbaty ziołowe, wywary z warzyw i ziół.

W przypadku wystąpienia zaparć musisz dużo pić (powyżej 2 litrów). Dobrze jest pić wodę z kiszonych ogórków, kapusty, sok z buraków kiszonych – jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. Pomaga także wypity rano – na czczo – wywar z warzyw lub woda z sokiem z cytryny. Można zażyć zioła przeczyszczające, takie jak senes czy rzewień. W przypadku rozwolnienia pomoże gotowana marchew i zupa  z marchwi.

Już po kilku dniach zauważysz spadek wagi. Oczywiście, wszystko zależy od tego, jaka jest Twoja waga wyjściowa. Ale generalnie w ciągu 2 tygodni diety waga zmniejsza się o około 6 %. I co ważne – ciało zachowuje sprężystość, nie robią się „zwisy” na twarzy i dodatkowe zmarszczki. Ba, wygląd skóry znacznie się poprawia.

6. A co z lekarstwami?

Jeśli bierzesz lekarstwa na stałe, skonsultuj się z lekarzem, ponieważ w trakcie diety także zmienia się wchłanialność leków. W przypadku bólów głowy – powstrzymaj się od leków przeciwbólowych, bo chcemy oczyścić organizm, a nie obciążać go chemicznymi produktami. Nie zażywaj także parafarmaceutyków.

Generalnie, dietę owocowo – warzywną możemy sami  stosować, jeśli nie przyjmujemy żadnych leków.

7. Co i ile można  jeść?

Najlepiej będzie, jeśli wydrukujesz sobie listę produktów ⇒ Tutaj, które możesz jeść – ułatwi ci to robienie zakupów, a później komponowanie posiłków.

Najlepiej będzie, jeśli będziesz miała trzy główne posiłki i  – jeśli poczujesz potrzebę – maksymalnie dwie małe przekąski pomiędzy nimi.

Pamiętaj jednak, aby zachować przynajmniej 3 godzinne przerwy pomiędzy posiłkami, aby organizm miał czas na trawienie i nie był ciągle atakowany nowymi dostawami produktów.

Jeść możesz do syta, bez ograniczeń a po kilku dniach możesz nawet zauważyć, że znika ci uczucie głodu i zjadasz mniejsze ilości jedzenia. Nie martw się jeśli tak będzie w Twoim przypadku – organizm wysyła sygnały, ile jedzenia potrzebuje.

Produkty jesz świeże, w postaci surówek, gotowane w postaci sałatek, zup na wodzie.

Pijesz dużo wody – najlepiej około 2,5  do 3 litrów dziennie, herbat ziołowych, kompotów, soków.

A nie pijesz: kawy, herbaty czarnej, żadnych alkoholi – także wina.

Jesz wszystkie wymienione w osobnym artykule produkty, ale musisz pamiętać, że bardzo ważne są dla Ciebie kiszonki.

Kiszona kapusta, ogórki kiszone, zakwas buraczany – to niezwykle ważne produkty w Twojej diecie, ponieważ  zawierają bakterie kwasu mlekowego. Powinnaś  zjadać ich jak najwięcej, a przygotować najlepiej sama. Przepisy, jak je zrobić znajdziesz na mojej stronie w folderach z potrawami (linki na dole artykułu)

Pamiętaj o czosnku i chrzanie – ich właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze są nieocenione w oczyszczeniu organizmu.

Posiłki przygotowuj tak, aby przynajmniej 1 część każdego posiłku składała się z surowych surówek.

Przed rozpoczęciem diety, przeczytaj koniecznie ten ⇒ tekst.

8. Kolejność potraw w posiłkach

Dobrze jest przestrzegać następującej kolejności potraw w posiłkach:

  • zakwas buraczany (na śniadanie)
  • sok
  • herbata (kompot)
  • surówka
  • zupa
  • gotowane warzywa
  • deser

9. Jak wychodzić z diety?

Po zakończeniu diety powinniśmy wprowadzić zdrowe żywienie na tak zwany “co dzień”.

Zasadą ogólną jest, że tak taki sam przez który byliśmy na diecie, plus tydzień więcej przeznaczamy na wyjście z diety. W praktyce to znaczy, że możemy spożywać wszystkie warzywa, które jedliśmy w czasie diety, ale także wprowadzamy – stopniowo –  pozostałe warzywa i owoce, chleb razowy i kasze, później także rośliny strączkowe.

Jeśli dieta była bardzo krótka, na przykład 1 tydzień, to po jej zakończeniu możemy jeść normalnie.

Jeśli natomiast stosowaliśmy dłuższą dietę, musimy stopniowo wprowadzać nowe produkty i to najlepiej wg zasady: ¾ posiłku warzywa i owoce, pozostałe to  nabiał i białko.

Dobrze jest jeść rośliny strączkowe, bowiem zawierają najlepiej przyswajalne przez organizm białko.

Stopniowo zaczynamy także jeść ryby, sporadycznie mięso.

10. Co po zakończeniu diety?

Kontynuujemy zdrowotne żywienie, a oprócz tego systematycznie ponawiamy dietę owocowo – warzywną wg następującego schematu ( do wyboru):

  • 1 raz w tygodniu – dobrze jest wybrać jakiś stały dzień
  • 1 tydzień w miesiącu

Ja wybrałam opcję diety raz w tygodniu jeden dzień i los padł na czwartek.

Pozostałe informacje, jadłospis na 14 dni i przepisy znajdziesz, gdy klikniesz:

Przeczytaj, zanim zaczniesz stosować dietę.

Wykaz warzyw, owoców i innych dopuszczalnych produktów

Bardzo pomocny jadłospis na 14 dni

Przepisy na dodatki i desery

Przepisy na sałatki i surówki

Przepisy na zupy

Przepisy na główne dania

Bardzo ważna uwaga: Dieta owocowo – warzywna nie powinna być stosowana przez osoby cierpiące na poważne schorzenia ( choroby serca, cukrzyca, nowotwory i. t.p.)  oraz kobiety w ciąży. Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej przed rozpoczęciem diety skonsultować się z lekarzem. Osoby, które zażywają leki, muszą mieć świadomość, ze dieta może dodatkowo zmienić działanie leków ( szczególnie ich skutki uboczne), więc także powinny skontaktować się z lekarzem. Powyższe wskazania  są jedynie sugestią i nie mogą zastąpić wizyty u lekarza!

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!