Dieta owocowo – warzywna: przeczytaj przed zastosowaniem

0
874
warzywa na talerzu
Warzywa

Zanim rozpoczniesz dietę owocowo – warzywną ( znaną także jako dieta dr Dąbrowskiej) musisz zrobić dwie rzeczy: być przekonaną, że chcesz ją zrobić i przygotować sobie jadłospis.

Pierwsza czynność jest bezwzględnie konieczna, natomiast druga ułatwia przygotowywanie posiłków.

sok w szklance, obok warzywa
Soki jak najbardziej wskazane

W kolejnym tekście ⇒ Tutaj  podaję przykładowy jadłospis na 14 dni. Jest on dosyć rozbudowany, ale dzięki temu uzyskasz różnorodność, a nie znudzisz się dietą, która jest raczej monotonna ze względu na ograniczony rodzaj warzyw, które możesz jeść. A jakie to są  warzywa, owoce i zioła znajdziesz w artykule ⇒ Dieta owocowo – warzywna: produkty dopuszczalne

Możesz zmieniać zestaw w poszczególnych dniach, ale ważne jest, aby zrobić jadłospis – zobaczysz, jak bardzo pomoże Ci to w robieniu zakupów.

Pomiędzy posiłkami przekąszaj: jabłko, marchewkę, plastry kalarepy, ogórek zielony lub kiszony, gałązki selera naciowego.

Przeczytaj poniższe porady, zanim rozpoczniesz dietę. Pomogą Ci one łatwiej przejść przez trudy diety – szczególnie w początkowym okresie.

  1. Porozmawiaj sam ze sobą i bądź przekonana, że na pewno chcesz to zrobić
  2. Koniecznie przeczytaj przed rozpoczęciem diety ⇒ Jak to działa.
  3. Zadbaj o to, żebyś zawsze miała w domu produkty, które możesz jeść. Nie ma nic gorszego, niż poszukiwania czegoś do jedzenia, gdy dopadnie Cię głód, a wkoło tylko same niedozwolone pokusy.
  4. Zupa – dla mnie to podstawa na diecie. Zawsze mam ugotowaną przynajmniej jedną zupę – idealna jako „zapas” jedzenia – tylko otwierasz lodówkę, podgrzewasz i gotowe. Jak zrobić kilka rodzajów zup na jednej bazie, znajdziesz w folderze ⇒ Przepisy na zupy
  5. Zupa do każdego posiłku – fajnie smakuje, ale to oczywiście kwestia gustu – możesz po prostu jeść więcej gotowanych warzyw. Jeśli jednak przekonasz się do zup, to przygotowuj 2 lub 3 rodzaje – aby jedzenie nadal było przyjemnością, nie było bardzo monotonne.
  6. Każdy posiłek powinien składać się warzyw surowych i gotowanych lub pieczonych.
  7. Jeśli gotujesz – najlepiej przygotowuj je na parze, na półtwardo.
  8. Dodawaj zioła – zyskasz ciekawe smaki.
  9. Staraj się pić soki z zielonych warzyw – niech to będzie gałązka pietruszki, selera naciowego, zielony ogórek i na przykład połówka jabłka dla złamania smaku.
  10. Pamiętaj o czosnku i chrzanie! Czosnek dodawaj zarówno do gotowanych potraw, jak i do surowych sałatek. Natomiast chrzan – tarty i złagodzony nieco jabłkiem – świetnie podniesie smak mdłych gotowanych lub pieczonych warzyw. Ich właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze będą bardzo pomocne przy oczyszczaniu organizmu.
  11. Wprowadź do codziennej diety zakwas z buraków! Zacznij od picia kliku łyżek – możesz rozrzedzić go wodą – aż Twój organizm będzie doskonale tolerował całą szklankę.
  12. Soki – pij według upodobań, ale pamiętaj – tylko z dozwolonych warzyw i owoców! Sok z surowego buraka jest znakomity, ale posiada sporą dawkę cukru. Natomiast zakwas z buraka ma cukru zdecydowanie mniej, a działanie takie same.
  13. Kiszone ogórki i kapusta niech staną się Twoimi przyjaciółmi!
  14. Podobnie jak kwas z kiszonej kapusty i woda z kiszonych ogórków! Jeśli są zbyt intensywne, rozcieńcz je wodą!
  15. Jadłospis traktuj jako przykładowy- możesz zamieniać dni i ewentualnie dania, ale pamiętaj, jeśli będziesz miała gotowy jadłospis, będzie Ci o wiele łatwiej robić zakupy i przygotowywać posiłki!
  16. Soki i napoje do poszczególnych posiłków możesz dobierać dowolnie, ale dobrze, jeśli rano będziesz piła zakwas buraczany – najlepiej przed posiłkiem.
  17. Kolejny dobry pomysł to zupa z kolacji na następny dnień na obiad – masz w lodówce, gdy przychodzisz do domu
  18. Ćwikła z chrzanem jest świetna na turbospalanie!
  19. Sałaty nie krój nożem, tylko poszarp ją rękami na małe kawałki.
  20. Odnajdź zapomniane warzywo: czarną rzepę i wprowadź go na stałe do swojej diety.
  21. Najlepiej byłoby nie obierać warzyw ze skóry, tylko porządnie je wyszorować. Jeśli obierasz – rób to specjalnym nożykiem i staraj się obierać jak najcieniej.
  22. Używaj surowej cebuli. Jeśli jednak smak smak świeżej cebuli jest zbyt intensywny, przed dodaniem do sałatek sparz ją – połóż na sicie i przelej wrzącą wodą.
  23. Bakłażan – dobry, ale niektóre gatunki mają goryczkę. Aby jej się pozbyć, przekrój bakłażana, posyp go sola i zostaw aż puści sok. Później opłucz i dodawaj do potraw.
  24. Pamiętaj o ruchu i gimnastyce – niekoniecznie bardzo intensywnie, ale rób to systematycznie! Gimnastyka, sesja Yogi czy spacer z kijami – będą świetnym pomysłem.

Pozostałe informacje, jadłospis na 14 dni i przepisy znajdziesz, gdy klikniesz:

Na czym polega dieta owocowo-warzywna?

Wykaz warzyw, owoców i innych dopuszczalnych produktów

Bardzo pomocny jadłospis na 14 dni

Przepisy na dodatki i desery

Przepisy na sałatki i surówki

Przepisy na zupy

Przepisy na główne dania

Bardzo ważna uwaga: Dieta owocowo – warzywna nie powinna być stosowana przez osoby cierpiące na poważne schorzenia ( choroby serca, cukrzyca, nowotwory i. t.p.)  oraz kobiety w ciąży. Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej przed rozpoczęciem diety skonsultować się z lekarzem. Osoby, które zażywają leki, muszą mieć świadomość, ze dieta może dodatkowo zmienić działanie leków ( szczególnie ich skutki uboczne), więc także powinny skontaktować się z lekarzem.Powyższe wskazania  są jedynie sugestią i nie mogą zastąpić wizyty u lekarza!

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!