Kiszonki – siedem pomysłów, które musisz wypróbować

1
737

Kiszonki – wypełnione witaminami i probiotykami, które świetnie wspomagają nasze jelita. Typowe polskie kiszonki, a także pomysły i smaki przywiezione z wakacji.

W poniższym zestawieniu przedstawiam kilka rodzajów kiszonek. Właściwie każdą z nich możemy przygotować jako “zapas na zimę” lub po prostu kisić na bieżące spożycie.

Siedem pomysłów na kiszonki niech stanie się inspiracją dla tych, którzy jeszcze nie zaprosili kiszonek do swojej kuchni.

A może okaże się, że pomimo iż od dawna kisisz kapustę i  ogórki, zainspiruję Cię nowym pomysłem?

Chociażby tureckie kiszonki – nieco inaczej robione, bo z udziałem octu owocowego. Jeśli jest to zdrowy ocet, przygotowany samodzielnie, to dlaczego nie przyrządzić i takiej kiszonki?

Uwielbiam tureckie kiszonki. Warzywa szatkuję na dość grube kawałki – tak, jak to przygotowują tureccy kucharze oryginalnie – i ładuję do słoja kolorowe zawartości. Zwykle używam octu jabłkowego lub winogronowego.

Wiem, wiem zapewne zaraz ktoś zaprzeczy, że jak dodajemy ocet to już nie będzie to kiszonka. Będzie nadal, bowiem warzywa fermentują razem z octem. Takiej kiszonki nie pasteryzujemy, tylko zachowujemy w stanie ukiszenia. Bez problemu przechowujemy nawet klika miesięcy – gdyby jakiś cudem nie zniknęła ze słoja.

Poniższe propozycje to jedynie moja sugestia, kierunek w którym można pójść. Bo praktycznie można kisisz wszystko: rzodkiewkę, rzepę, kalarepę, jabłka, pomidory…

Kiszonki zachowują witaminy i pozostałe dobre składniki, a jednocześnie dzięki kwasowi mlekowemu, które powstaje w czasie fermentacji, stają się niemal skarbnicą zdrowia dla naszych jelit, a tym samym dla całego organizmu.

Ponieważ kwas mlekowy – będący najlepszym, naturalnym probiotykiem – dba o dobry stan flory bakteryjnej w naszych jelitach, wspomagając jednocześnie trawienie. Tym samym wspomagając system obronny organizmu – bo wiadomo, dobro dla organizmu idzie z prawidłowo funkcjonujących jelit.

Zdrowe sa nie tylko kiszonki, ale i woda, w których warzywa się ukisiły. Taką wodę można dodać do zupy – ogórkowa, kapuśniak – lub wypić – najlepiej po lekkim rozrzedzeniu wodą.

Ponieważ jednak kiszonki zawierają sporo soli, należy je jadać w rozsądnych ilościach – szczególnie osoby cierpiące na choroby nerek i nadciśnienie.

Kiszone cytryny

Tureckie kiszonki

Kapusta biała kiszona z warzywami

Kiszona papryka – źródło zdrowia

Kapusta kiszona z burakami

Kiszone warzywa

Jak ukisić kapustę w domowych warunkach

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!