Zadbaj o odporność naturalnymi sposobami

0
712
przeziębiony mężczyzna

Zima, nie zima – nie wiadomo do końca, jaka to pora roku, ale jedno jest pewne: jesteśmy atakowani nie tylko wszechobecnymi zarazkami, ale i kiepskim powietrzem, które jak wiadomo, dodatkowo osłabia naszą odporność.

Lepiej dla nas będzie zapobiegać niż leczyć, więc warto pomyśleć o wprowadzeniu do jadłospisu kilka produktów i przyzwyczajeń żywieniowych.

Niektóre produkty doskonale znamy,  z innymi zaś możemy się zaprzyjaźnić – a to wszystko dla naszego dobra.

W poniższym artykule “wrzuciłam” produkty, które mogą nam pomóc przygotować organizm do walki z atakującymi nas mikrobami. Nie dajmy się jednak zwariować, że trzeba używać naraz wszystkiego.

Wybierzmy te produkty, które nam najbardziej odpowiadają i których możemy używać. O właściwościach poszczególnych produktów i przeciwwskazaniach piszę w osobnych artykułach – linki do nich znajdziesz w poniższym artykule.

Woda z octem jabłkowym na czczo

Na początek dnia szklanka wody z octem jabłkowym, ekologicznym – najlepiej własnoręcznie zrobionym.

  • Rozpuścić w szklance letniej wody łyżeczkę miodu.
  • Dodać 1 lub 2 łyżeczki octu jabłkowego.
  • Najlepiej jest przygotować napój wieczorem dnia poprzedniego.

Rano pić na czczo – kilkanaście minut przed posiłkiem, ale najlepiej kapnąć do roztworu nieco ciepłej wody, żeby żołądek dostał “ciepełko” na dzień dobry. Więcej o zaletach octu przeczytasz w moim artykule: Ocet jabłkowy – zalety.

ocet jabłkowy w szklanych pojemnikach
Domowa produkcja octu jabłkowego

Woda z cytryną

Świetnie działa na dzień dobry woda z cytryną: ożywi trawienie i jednocześnie wzmocni układ odpornościowy. Przygotowaną w podobny sposób jak woda z octem, również z dodatkiem miodu. Przygotowując napój z cytryną, koniecznie trzeba pamiętać, aby woda nie była zbyt ciepła, bo zniweluje całe dobro zawarte w miodzie i cytrynie.

A dlaczego cytryna? Bo zawiera grupę składników o dziwnie brzmiącej nazwie: bioflawonoidy, które – najbardziej ogólnie mówiąc – wzmacniają odporność organizmu poprzez ochronę komórek.

Pasta z kurkumy

Kurkuma – działająca przeciwzapalnie, może być spożywana także profilaktycznie. Wszystkie właściwości kurkumy uaktywnią się, gdy zostanie odpowiednio przygotowana, w formie pasty. A jak to zrobić szybko i z zapasem na kilkanaście dni, podpowiem Ci w artykule: Kurkuma na zdrowie.

kurkuma w proszku, korzeń i woda z kurkumą
Jej wysokość kurkuma

Imbir

Nie masz lepszego naturalnego leku nad imbir… tak mniej więcej mówią lekarze chińscy i ajurwedyjscy, którzy od wieków stosują imbir w przypadku wielu przypadłości.

Również znakomity w przypadku przeziębień – zarówno profilaktycznie, jak i leczniczo. Na blogu piszę o sposobie jego używania (bo sama odkąd używam imbiru znacznie mniej choruję), więc zapraszam: zerknijcie do  artykułu i zaprzyjaźnijcie się z imbirem.

⇒ Imbir – jak używać

Imbir tarty, proszek i cytryna
Imbir w różnej postaci

Prebiotyki

Prebiotyki, popularnie nazywane “naturalnym błonnikiem”, który odżywia przyjazne organizmowi bakterie (probiotyki) i tym samym stymuluje je do pracy.

Nie musimy wiedzieć jak działają, ale koniecznie włączmy je do jadłospisu: cebula, czosnek, por, szparagi, szpinak, cykoria, groch, fasole, soja, owies i banany.

Nawet zimą i wczesną wiosną możemy korzystać z ich dobrodziejstwa, bowiem wszystko co dobre jest zamknięte w suszonych (groch, fasola) jak i mrożonych ( groszek zielony, szpinak) warzywach.

A na śniadanie miseczka płatków owsianych przygotowanych dzień wcześniej lub znakomitej jej odmianie, która ostatnio zastąpiła w moim domu owsiankę – Szarlotkę na spodzie z płatków owsianych.

Probiotyki

Probiotyki to mój konik. Mogłabym o nich pisać bez końca. Nie zanudzając jednak, napiszę krótko: KISZONKI!!. Kiszona kapusta, ogórki, cytryny, zakwas z buraków.

Najlepiej te, które sami zakisiliśmy jesienią lub takie, które pochodzą ze sprawdzonego źródła.

Nie posiadanie takowych nie jest żadną wymówką. Nawet w środku zimy możemy zakisić kapustę: Jak ukisić kapustę w domu w zimie i zrobić kiszone cytryny.

A bez zakwasu z buraków w ogóle nie wyobrażam sobie zimy ⇒ zakwas z buraków.

Umeboshi – śliwka a właściwie morela japońska, którą poddaje się fermentacji (kiszeniu), żeby wydobyć jej zdrowotne i oczyszczające właściwości. Głównie jest stosowana jako lek na dolegliwości układu pokarmowego, jednak dzięki jej mocnemu działaniu bakteriobójczemu, używać jej można celem wzmocnienia organizmu.

Wystarczy jedna lub nawet połówka umeboshi dodana do potrawy ( na przykład do gotowania ryżu, wzmocnienia smaku zupy warzywnej), aby zadziałała.

Nie mam problemu ze zjedzeniem umeboshi lub ssaniem pestki, ale dla osób nie przyzwyczajonych do jej specyficznego, mocno słonego smaku może to być problem. Na początek przygody z tą kiszonką zalecam więc dodanie jej do potraw lub rozpuszczenie w szklance wody. Do kupienia w sklepach ze zdrową żywnością.

Marchewka

Marchewka, bogata w beta – karoten ma korzystny wpływ na wzrok – o tym wiedzą niemal wszyscy. Natomiast nie każdy wie, że marchewka zjedzona przed lub po posiłku odświeża oddech i dostarcza paliwa układowi odpornościowemu.

Czosnek

Czosnek działa jak mocny wzmacniacz odporności ( mały czosnek, a w nim prawie cała apteka), warto zatem spożywać go profilaktycznie.

Najbardziej znany jest jako naturalny antybiotyk, dzięki zawartym w nim olejkom eterycznym bogatym w siarczki i allicynę. Poza tym znakomicie działa na układ krążenia. Czosnek najlepiej jest spożywać świeży – w tym celu dobrze jest usunąć ze środka zielony środek, który odpowiada za niefajny (delikatnie mówiąc) zapach i tym samym późniejszy oddech.

Ponieważ jednak nie każdy toleruje jego ostry smak, można go dodawać do potraw gotowanych i smażonych.

rozkrojona główka czosnku
Czosnek …któż nie zna jego zapachu

Witamina E 

Nie mam na myśli połykanie witaminy syntetycznej, tylko dostarczanie jej do organizmu dzięki pożywieniu. A warto to robić, bowiem pobudza ona wytwarzanie naturalnych komórek, zwalczających niepożądane wirusy i bakterie. Owies, nierafinowane oleje, orzechy i avocado dostarczą nam spore jej ilości.

Białka (proteiny)

Białka, które dostarczamy organizmowi w czasie posiłków, tworzą komórki w ciele, także te, które są odpowiedzialne za utrzymanie odporności organizmu.

Kolorowy talerz

Warzywa, dzięki którym stworzymy kolorowy talerz, zawierają praktycznie wszystko, co jest nam potrzebne dla zdrowia.

warzywa na paterze
Patera zdrowia

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!