Pomidor – dlaczego tak zdrowy!

0
207
gałązka z pomidorami

Pomidor – dlaczego tak zdrowy! Tajemnica tkwi w, działającym antynowotworowo i wspomagająco dla serca, likopenie, którym nasączony jest pomidor. 

 Czerwona trucizna

Pomidor ( Lycopersicum esculentom) należy do rzędu psiankowców i pochodzą z rejonu Andów w rejonie Ameryki Południowej. Ludzie byli podejrzliwi wobec tego warzywa, co potwierdza jego łacińska nazwa: “jadalne wilcze brzoskwinie”.

Wieki minęły, zanim ludzie przestali postrzegać pomidor za roślinę trującą. Działo się tak głównie z   powodu nieprzyjemnego zapachu liści i łodyg.

Dopiero w okolicach XIX wieku doceniono jego właściwości smakowe, a w drugiej połowie XX wieku zaczęto intensywne badania nad jego właściwościami profilaktycznymi i leczniczymi.

Źdźbło prawdy 

Pomidor istotnie zawiera trujące alkaloidy, ale zostają one zneutralizowane podczas procesu dojrzewania. Najwięcej alkaloidów spotkamy w liściach i łodygach, w pestkach pozostają śladowe ilości. Wysoka temperatura nie degraduje tych związków, dlatego nie powinno się jeść zbyt dużo zielonych pomidorów. Oczywiście powinno się spożywać jak najwięcej pomidorów czerwonych ze względu na szereg właściwości korzystnych dla naszego zdrowia.

 Wielka moc zamknięta w środku

Owoce pomidora zawierają wiele witamin, w tym grupę B (B1, B2, B3, B6, B7, B9) K, E, C, ponadto znajdziemy w nim wiele mikro i makro elementów: wapń, żelazo, magnez, sód, cynk, miedź, mangan, potas.

Jednak owoce te, są cenione przede wszystkim za zawartość przeciwutleniacza, jakim jest likopel. Wiąże on wolne rodniki w krwioobiegu, które sprzyjają rozwojowi nowotworów.

Zastosowania

Wbrew pozorom, pomidory to nie tylko kuchnia i przemysł spożywczy. Szerokie zastosowanie znajdują w przemyśle farmakologicznym (źródło wielu cennych substancji), przemyśle kosmetycznym (produkcja maseczek, kremów nawilżających skórę).

Warto wiedzieć, że maseczka z pomidorów bardzo dobrze nawilża naskórek, ponadto rozjaśniają cerę oraz łagodzą objawy trądziku.

Niespodzianka! Przetworzony zdrowszy od świeżego

Paradoksalnie im bardziej przetworzone są pomidory, tym większa jest zawartość głównego, składnika, dla którego się je spożywa, likopelu.

Jest to związek silnie związany w świeżych owocach, w związku z czym nasz organizm ma kłopot z jego wchłonięciem.

Podczas obróbki termicznej wiązania zostają osłabione i nasz organizm przyswaja do 3 razy więcej likopelu niż ze świeżych pomidorów. Oczywiście tracimy witaminy, lecz te są w wielu innych owocach/ warzywach, a likopel zawiera niewiele produktów wchodzących w skład naszej diety.

Likopen wspomaga działanie układu krwionośnego, oraz – dzięki temu, że usuwa z organizmu wolne rodniki – działa antynowotworowo.

Likopen jest używany jako naturalny barwnik i oznaczony symbolem: E 160d. Znajduje się w lodach, sosach, przyprawach.

Tak więc to jest kolejny “E”, którego nie tylko nie powinniśmy unikać, ale z którym dobrze jest się zaprzyjaźnić.

Konkluzja pomidorowa

Likopen jeszcze lepiej wchłania się, gdy przetwory z pomidorów będziemy spożywać z dodatkiem tłuszczu i w dodatku, gdy będzie podgrzany.

Tak więc obadajmy się zupą pomidorową w różnym wydaniu, sosami na bazie pomidorów, ketchupem dodanym do potraw.

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!