Pasta z kurkumy, czyli jak używać kurkumy na zdrowie

2
39846
kurkuma w proszku, korzeń i woda z kurkumą
Jej wysokość kurkuma

Kurkuma – piękna, żółta przyprawa o silnym działaniu przeciwzapalnym i działającym oczyszczająco na krew.

Kurkuma na stale zagościła w mojej kuchni po wyprawie do Indii, gdzie jadłam ją w prawie każdym daniu. Kurkuma jest jednym ze składników bardzo popularnej przyprawy, pomocnej w trawieniu i działającej tonizująco na ciało curry.

Kurkuma jest idealnym dodatkiem do dań wysokobiałkowych, bowiem stymuluje ich trawienie i przeciwdziała tworzeniu się toksyn. Dobrze działa na wzdęcia i zapalenia, wspomaga również pracę wątroby.

Kurkuma stosowana jest od wieków w kuchni hinduskiej i chińskiej, w celach zarówno leczniczych jak i przyprawowych, we współczesnych badaniach naukowych potwierdzane są  jej silne działania pro – zdrowotne:  przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe, przeciwbólowe.

Przez lekarzy medycyny ajurwedyjskiej, kurkuma jest określana jako najpotężniejszy naturalny przeciwnowotworowy składnik odżywczy jaki znają.

Kurkuma jest nieoceniona w medycynie ajurwedyjskiej. W czasie podróży do Indii, w Kerala lekarz medycyny ajuwerdyjskiej wprowadził mnie w tajniki pro – zdrowotne kurkumy.

Powiedział jak w prosty sposób mogę wzmocnić swoją odporność. Pamiętać muszę o trzech bardzo ważnych zasadach, aby wydobyć wszystko co najlepsze z kurkumy:

  1. Gotować kurkumę co najmniej 8 minut.
  2. Połączyć ją z pieprzem.
  3. Przed użyciem dodać kilka kropli tłuszczu.

Przygotowuję pastę z kurkumy według jego wskazań i przechowuję ją w szklanym słoiku w lodówce.

Tak zrobioną pastę możemy używać 2 do 3 tygodni.

Dodaję jej do różnych potraw – czasem tylko szczyptę, ze względu na jej lekko goryczkowy smak i kolor zmieniający zabarwienie dań.

Jako, że nie zawsze mamy ochotę spożywać każdą potrawę w kolorze żółtym, to rozcieńczamy ją także wodą i pijemy. Łyżeczka pasty z kurkumy rozpuszczona w szklance letniej wody i gotowe.

Jeszcze lepiej wypić kurkumę w formie “złotego mleka”. Wtedy pastę z kurkumy należy rozpuścić w krowim mleku, ( ale takim “od krowy”, a nie z kartonu), kozim, ryżowym, kokosowym, daktylowym, owsianym.

A jej jasny, złocisto – żółty kolor nadaje daniom ciekawej barwy i sprawia, że potrawy wyglądają atrakcyjniej, co jest szczególnie ważne w daniach warzywnych. Często gotuję kalafior z dodatkiem kurkumy. 

Ponieważ ma smak ostry, gorzki i lekko cierpki, należy dodawać jej z umiarem.

Magicznym “uzdrawiaczem”  jest kurkumina: naturalny związek pochodzący z kurkumy. W aptekach jest w sprzedaży wiele produktów o nazwie “Kurkumina”.

Ajurweda jest indyjskim systemem leczenia, stosowanym już od starożytności. Charakteryzuje się holistycznym podejściem do człowieka, w którym ciało, umysł, emocje i dusza stanowią jedność. Lecząc chorą osobę, bierze się pod uwagę wszystkie te czynniki. Ajurweda wykorzystuje ziołolecznictwo, odpowiednio przystosowaną dietę oraz zabiegi na ciało oczyszczające je z toksyn zarówno fizycznych jak i mentalnych.

 

Po co kupować, skoro łatwo można zrobić samemu dobrze przyswajalny lek. Jako, że kurkumina lubi także towarzystwo tłuszczu, dobrze “kapnąć ” jej nieco do zupy doprawionej masłem nieklarowanym lub olejem.

Jak wcześniej wspomniałam, dodaję kurkumę do gotowanego kalafiora. Ale nie tylko. Świetnie podnosi smak i wygląd ryżu, duszonych warzyw, zup, potraw z drobiu i owoców morza. Dodana do marynat nadaje im nieco innego, egzotycznego smaczku.

Kupując produkty, w których jednym ze składników jest E 100 możemy być spokojni – to po prostu kurkumina.

Przepis na: Pasta z kurkumy

Składniki: Pasta z kurkumy

  • 3 łyżki kurkumy w proszku ( świeżo otwarte opakowanie)
  • 1 szklanka wody
  • szczypta czarnego, mielonego pieprzu

Przygotowanie: Pasta z kurkumy

  1. Zagotować wodę.
  2. Do wrzątku wsypać kurkumę.
  3. Gotować – często mieszając – co najmniej 8 minut, aż powstanie gęsta pasta.
  4. Pod koniec gotowania dodać pieprz.

Przygotowanie: “Złote mleko”

  1. Do pół szklanki ciepłego mleka (krowiego, koziego lub roślinnego) dodać 1 łyżeczkę pasty z kurkumy. Wymieszać i wypić.
Wskazówki:
  • Najlepsza jakościowo kurkuma jest ze Sri Lanki. Kurkumy z Chin starajmy się raczej nie kupować. Najlepiej kupić w sklepie, gdzie na opakowaniu kurkumy podany jest kraj pochodzenia – na przykład w sklepie z Bio żywnością.
  • Warto przywieść ją z wakacji, jako super  zdrowy prezent.
  • Przechowywać w szczelnym pojemniku.
  • Profilaktycznie można spożywać 1 łyżeczkę kurkumy dziennie.
  • W przypadku kłopotów ze snów rozpuścić pół łyżeczki pasty w szklance wody i wypić pół godziny przed snem.
  • W razie przeziębienia pic 4 – 5 razy dziennie po 1 łyżeczce rozpuszczonej w szklance wody.
  • Kurkuma nosi także miano “szafran indyjski”.

Źródło:

dr Vasant Lad ” Ayurveda: The Science of Self – Healing

F. Karacha “Medycyna ajurwedyjska w odniesieniu do współczesnego świata”

 M.Kania, J. Baraniak “Właściwości lecznicze roślin przyprawowych na przykładzie ostryżu długiego” – “Postępy Fitoterapii” 2015.

Uwaga! Powyższe wskazania medyczne są jedynie sugestią i nie mogą zastąpić wizyty u lekarza!

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!