Soczewica rodzaje i gotowanie

0
155
soczewica zielona i soczewica czerwona

Z soczewicą zaprzyjaźniłam się lata temu, gdy zaczęłam jeździć na warsztaty yogi – tam właśnie poznałam uroki i smaki kuchni wegańskiej.

Soczewica jest idealnym  pomysłem do przygotowywania potraw dla osób, które chcą dobrze się odżywiać, a niekoniecznie chcą jeść mięsne czy rybne potrawy.

Bogata w białko, potas, witaminę B i kwas foliowy oddaje swoje “dobre cechy” kiedy połączymy ją z warzywami lub produktami zbożowymi. I do tego jest lekkostrawna. I można z niej przygotowywać cuda nad cudami: począwszy humusu, poprzez pasztety, zastępstwo mięsa w popularnych gołąbkach, zupy w tym moja ulubiona grecka i hinduski dal. Kusi, prawda?

Niekoniecznie trzeba być wegetarianinem lub weganinem, żeby polubić soczewicę. W Polsce najpopularniejsze są czerwona i zielona. Dania z soczewicy dają możliwości urozmaicenie posiłków – szczególnie w okresie późno jesiennym i zimowym. Wtedy to zamiast “sztucznych” pomidorów, do kromki domowego chleba dodaję humus z zieloną pietruszką lub kiełkami.
Na początku największy problem miałam z rozróżnieniem rodzajów i sposobem gotowania soczewicy.

Przygotowałam sobie “soczewicową ściągawkę” – mam nadzieję, że i Wam  pomoże zaprosić soczewicę do swojej kuchni.

Ważne! Każdą soczewicę przed gotowaniem dokładnie wypłukać pod bieżącą wodą!

Żadną z soczewic nie powinniśmy rozgotowywać, bo otrzymamy niezbyt apetycznie wyglądającą papkę.

Gotując soczewicę, zauważyłam, że soczewica tego samego gatunku potrzebuje różnego czasu, aby osiągnąć miękkość, a nie rozgotować się. Dlatego podałam czas “od do” i zalecam: pilnowanie, mieszanie i próbowanie soczewicy podczas gotowania.

Smak soczewicy możemy nieco wzmocnić lub zmienić ( niezależnie od rodzaju soczewicy) dodając nieco ziół: szałwię, seler, rozmaryn, zioła prowansalskie lub liść laurowy.

Soczewicę solimy pod koniec gotowania!

Soczewica czerwona

Soczewica czerwona to pozbawiona łuski soczewica brązowa. Dzięki obłuszczeniu soczewica czerwona jest lepiej przyswajalna przez organizm i gotuje się szybko. I w dodatku bez namaczania. Dzięki łatwości rozgotowywanie się, najlepiej sprawdza się w gulaszach, zupach i daniach jednogarnkowych i ewentualnie w sałatkach. Soczewica czerwona ma najbardziej delikatny smak z wszystkich odmian.

  • Jak gotować

Zagotować wodę w proporcji – 1,5 szklanki na 1 szklankę soczewicy. Do wody i dodać 1 łyżkę oliwy. Dodać soczewicę, zagotować i często mieszając gotować około 10 – 15 minut. Posolić pod koniec gotowania. Ponieważ ma tendencję do rozgotowywania się, koniecznie trzeba jej pilnować. Czas gotowania dotyczy całych ziaren – połówki gotujemy nieco krócej.

Wskazówka

Soczewica czerwona bardzo dobrze sprawdzi się jako “papka” do zagęszczenia zupy. Wystarczy ugotowaną soczewicę przetrzeć i dodać do zagęszczanego dania.

Soczewica żółta 

Soczewica żółta jest równie delikatna jak  jak soczewica czerwona – gotuje się ją tak samo. Najlepiej sprawdzi się w kremach i sosach.

Soczewica zielona

Przyjemnemu smakowi zawdzięcza, że jest moją ulubioną odmianą. Dzięki temu, że daje największe spośród wszystkich odmian uczucie sytości, jest znakomitym zamiennikiem mięsa. Podczas gotowania zachowuje strukturę. Świetnie nadaje się zup, sałatek, a także do pasztetów. Uwielbiam zupę – krem z pomidorów z dodatkiem ugotowanej zielonej soczewicy oraz grecką zupę z soczewicy. 

  • Jak gotować

Zagotować wodę w proporcji 2 szklanki wody na 1 szklankę soczewicy.  Do wody i dodać 1 łyżkę oliwy. Dodać soczewicę, zagotować i często mieszając gotować około 15 – 20 minut. Posolić pod koniec gotowania.

Soczewica czarna (beluga)

Niezwykle pożywna i smaczna. Ma specyficzny, maślano-orzechowy smak. Soczewica czarna jest bardzo popularna w kuchni hinduskiej, z niej gotuje się przepyszną zupę Dal urud. Zawiera mnóstwo błonnika i antyoksydantów.

Zauroczyła mnie nie tylko smakiem ale i urodą. Pięknie komponuje się z kolorowymi warzywami, dlatego najchętniej dodaję ją do sałatek i zup. Po ugotowaniu przypomina czarny kawior.

  • Jak gotować

Zagotować wodę w proporcji 2 szklanki wody na 1 szklankę soczewicy.  Do wody i dodać 1 łyżkę oliwy. Dodać soczewicę, zagotować i często mieszając gotować około 30 – 35 minut. Posolić pod koniec gotowania. Ważne! Czarną soczewicę należy gotować na wolnym ogniu.

Soczewica brązowa

Soczewica brązowa – to niełuskana soczewica czerwona. Po ugotowaniu zachowuje ziarnistą strukturę.

  • Jak gotować

Brązową soczewicę namoczyć przez 3 do 5 godzin najlepiej ze szczyptą sody oczyszczonej. Wodę z moczenia wylać. Zagotować wodę w proporcji 2 szklanki wody na 1 szklankę soczewicy. Do wody dodać 1 łyżkę oliwy. Wsypać soczewicę, zagotować i gotować około 45 – 50 minut. Posolić pod koniec gotowania.

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!