Imbir – jak używać

0
4887
imbir i miód

Imbir doskonale znany w kuchniach azjatyckich, od dłuższego czasu  – z powodzeniem zresztą – atakuje polską kuchnię i polskie apteczki. I bardzo dobrze, bowiem najlepsze jest to, co daje nam natura.

imbir i woda z imbirem
Imbir w różnej postaci

Jeśli tylko możemy sobie pozwolić ze względów zdrowotnych  na kurację imbirem, to zróbmy to dla swojego zdrowia i lepszego samopoczucia. Poprawimy odporność i zapobiegniemy przeziębieniom używając naturalnego produktu.

Imbir w połączeniu z kurkumą i chilli lub pieprzem ma szczególnie dobre działanie, bowiem w takiej kompozycji właściwości kurkumy i imbiru wzmacniają się wzajemnie.

Imbir – rodzaje

W kuchni używamy zarówno imbiru sproszkowanego, jak i kłącza. Sproszkowany imbir znakomicie pasuje do ciast i ciasteczek, pieczonych jabłek i dyni, surówek z owoców. Świeży natomiast nada wyjątkowego smaku mdłym potrawom, stworzy świetny napój rozgrzewający i rewelacyjną ( u mnie w domu noszącą nazwę “antygrypowa szczepionka”) nalewkę.

W poniższym tekście znajdziecie wiele sposobów na użycie imbiru. Począwszy od przygotowania rozgrzewającego i uodporniającego napoju na poranek, poprzez pieczenie imbirowych ciasteczek podanych na podwieczorek w towarzystwie herbaty z imbirem i miodem, aż po znakomitą nalewkę imbirową.

1. Syrop z imbiru

  • Kłącze imbiru obrać, zetrzeć na grubej tarce.
  • Przygotować zakręcany, szklany słoik.
  • Do słoja włożyć imbir, zalać miodem-w takiej ilości, żeby miód przykrył imbir – najlepiej spadziowym, ale może być dowolny inny – grunt, ze prawdziwy).
  • Włożyć do lodówki – za dwa, trzy dni otrzymamy znakomity syrop imbirowo – miodowy.
  • Dodając go do herbaty czy wody, musimy jedynie pamiętać, żeby nie były zbyt ciepłe, bo zabiją to co dobre w miodzie.

2. Herbata z imbirem

  • Kłącze imbiru obrać i ukroić dwa, trzy plasterki.
  • Do filiżanki/ dzbanka do herbaty włożyć imbir i czarną herbatę – zalać wrzątkiem, zaparzać 3 – 5 minut.
  • Gdy herbata nieco przestudzi się, dodać plasterek lub dwa cytryny, dosłodzić miodem lub cukrem brzozowym (ewentualnie normalnym).
  • Zamiast cytryny można dodać sok – na przykład malinowy lub żurawinę. Szczególnie polecam żurawinę z cukrem, którą zawsze przygotowuję jesienią

 3. Syrop imbirowo – cytrynowy

  • Kłącze imbiru ( około 5 cm) obrać i zetrzeć na tarce na dość drobnych oczkach.
  • Wycisnąć sok z cytryny.
  • Do słoika dać imbir, dodać sok z cytryny, łyżkę miodu.Wymieszać. Zakręcić i zostawić “aż się przegryzą”.
  • Rada: najlepiej jest przygotować z większej ilości – szybko znika ze słoika, a w lodówce może być przechowywana kilka dni.

4. Imbirowa kąpiel stóp

  • Dwie kopiaste  łyżki sproszkowanego imbiru wsypać do miski z gorącą wodą. Wymieszać. Moczyć nogi, zanurzone ponad kostki przez kilka minut. Po moczeniu zatrzymać otrzymane ciepło i założyć ciepłe skarpety.
  • Imbirowa kąpiel stóp znakomicie działa przy przeziębieniu lub przemarznięciu. Oprócz opatulenia skarpetkami, najlepiej jest położyć się do łóżka lub pod koc, aby nie tracić ciepła.Taka kąpiel dobrze działa także u osób, które mają zimne dłonie i stopy.

5. Mikstura rozgrzewająca na rano

  • Kawałek kłącza imbiru obrać, pokroić w plastry lub zetrzeć na tarce na grubych oczkach.
  • Zagotować szklankę wody, dodać do niej imbir i gotować około 10 minut.
  • Taką mieszankę dobrze jest przygotować wieczorem.
  • Rano dolać nieco ciepłej wody – żeby wypić ciepły napój.
  • Można dodać nieco cytryny i miodu – wtedy będzie miała działanie jeszcze bardziej rozgrzewające.

6. Mikstura przeciw przeziębieniowa

  • Dość spory kawałek kłącza – około 30 gram – imbiru obrać, pokroić w plastry lub zetrzeć na tarce na grubych oczkach.
  • Zagotować 2 szklanki wody, dodać do niej imbir i gotować około 10 minut.
  • Po wystygnięciu dodać nieco cytryny i miodu i zostawić na co najmniej godzinę, niech się przegryzą.
  • Wypić pół szklanki rano i popijać w ciągu dnia. Pamiętając, aby dolać nieco ciepłej wody – napój nie może być zimny.
  • Taka mikstura ma właściwości rozgrzewające i wywołujące poty – co z kolei sprawi, że organizm szybciej poradzi sobie z atakującymi go wirusami.

7. Marynowany imbir

Zamarynowanie imbiru nie zabiera jego dobrych składników, a jedynie dodaje imbirowi wartości smakowych. Kupując, można wybrać biały ( naturalny) lub różowy ( barwiony). Różowy jest bardziej delikatny, nieco słodszy. Doskonały dodatek nie tylko od sushi, któremu jest dedykowany, ale i do innych dań i przekąsek.

8. Imbir kandyzowany

Imbir kandyzowany znakomicie orzeźwia, pobudza i odświeża oddech. Warto mieć go w skrzynce samochodowej lub torebce – w chwilach zmęczenia pomaga żucie jednego lub dwu kawałków. Do kupienia w sklepach i na stoiskach ekologicznych lub do zrobienia samemu.

9. Nalewka imbirowa

Nalewka imbirowa zrobiona ze świeżego imbiru i cytryn znakomicie rozgrzewa. Przygotować ją można o dowolnej porze roku. Jak to zrobić znajdziesz w Nalewka imbirowa.

10. Nalewka imbirowo – żurawinowa

Działa podwójnie dobrze: za sprawą imbiru i żurawiny. Żurawina ma silne działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze, zaś niezastąpiona jest – jako naturalny środek – w przypadku infekcji układu moczowego. Zachęcam do domowej “produkcji”: Nalewka imbirowo – żurawinowa

11. Dżem i dyni, imbiru i pomarańczy

Dynia, pomarańcza i imbir – tylko trzy składniki, a jaka rewelacja wychodzi po połączeniu ich smaków. Robię go zwykle jesienią, gdy dojrzewa dynia, ale nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby zrobić go o innej porze roku, wykorzystując dynię mrożoną.

Przepis znajdziesz w Imbirowe zdrowie – dżem z dyni, pomarańczy i imbiru.

dżem imbirowy, słoik, dynia, pomarańcza
Najlepszy dżemik na świecie

Przeczytaj także o innych, naturalnych sposobach na wzmocnienie organizmu:

⇒ Zadbaj o odporność naturalnymi sposobami

 

imbir świeży i suszony
Różne postacie imbiru

 

Uwaga! Powyższe wskazania  są jedynie sugestią i nie mogą zastąpić wizyty u lekarza!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!